Visste du att Gällivare med
omnejd
är ett av de ultralätt-tätaste
området i landet
om man räknar antalet ultralätta flygplan i förhållande till
antalet invånare i regionen? Det finns idag
cirka 10 stycken ultralätta flygplan i
Gällivareregionen, några är under
uppbyggnad men de flesta är
flygande. Klubben äger dock
inget ultralätt flygplan än, men FK Nordvingens önskan är att i framtiden
kunna erbjuda UL flygning i sin verksamhet
Vad är då ett ultralätt
flygplan eller UL som det kallas
i folkmun?
Ultralätt flyg uppdelas i två klasser: Tyngdpunktsstyrt (klass A) även kallat "trike" och roderstyrt (klass B) som ser ut som ett vanligt flygplan.
Gemensamt för båda är:
Max flygvikt (flygmassa) 450 kg.
För sjöflygplan tillåts för närvarande 500 kg som max startmassa. Minst 175 kg tillsatsvikt för tvåsitsiga och minst 95 kg för ensitsiga flygplan.
Det Ultralätta flyget är en snabbt växande sportflygningsgren i Sverige p.g.a. sina låga utbildnings- och driftskostnader. UL-flyget har utvecklats från ren hobbyverksamhet till att idag erbjuda moderna flygmaskiner med god prestanda och bekvämlighet
Hur utbildar man sig till
ultralättpilot? För att flyga ett ultralätt
flygplan krävs ett UL-B
certifikat. Med UL-B menas att
certifikatet gäller för
roderstyrda ultralätta flygplan.
På Flygklubben Nordvingen
tillhandahåller vi idag ingen
UL-B utbildning, men finns
intresse kan vi hjälpa till.
Har man redan ett PPL-A
(privatflygarcertifikat) räcker
det med en inflygning för
piloten på den aktuella
ultralätta flygplanstypen för
att flyga den.
Vad kostar det att ta ett
UL-B certifikat? Ett cirkapris idag för ett
komplett UL-B certifikat ligger
på 30'000:-
.